woensdag 27 november 2013

La langue francaise

La langue of la langue, dat is nogal een verschil.........je kunt het opzoeken in het woordenboek.
French kisses in the dark of the doorway, zong onze gouwe ouwe Dire Straits ooit nog. Dit als een soort hint.
Maar waar dit stukje eigenlijk over gaat, is over wat ik mooi vind aan de Franse taal.

Sinds kort moet ik op mijn werk regelmatig in het Frans een gesprek voeren. Nu is dat voor mij niet een straf, omdat ik het niet moeilijk vind. Bovendien is iedereen -lees de meeste mensen- die Franstalig is op de een of andere manier veel vriendelijker en beleefder van toon. Tuurlijk, ik ken heus ook wel de nodige scheldwoorden in het Frans. Maar die gebruik en hoor ik verder nooit.
De gesprekken beginnen meestal met ca va? Ofwel, men vraagt meteen aan elkaar hoe het gaat en krijgt deze vraag ook terug. Vaak eindigt het gesprek ook met 'nog een fijne dag'.

Nou, begint daar je dag goed mee of niet? Voor mij in ieder geval wel. Gisteren was er wel een uitzondering. Toen had ik contact met een klant die erg snel Frans praat en geen pauzes houdt. Ik versta hem niet goed en als ik vraag naar wat hij zei versta ik het antwoord ook maar half. Toen gaf hij mij zijn Belgische collega aan de lijn om een telefoonnummer aan me door te geven. Dat heb ik toen expres in het Frans herhaald. Toen kreeg ik hem weer terug aan de lijn haha.

Waar gaat dit stukje over? Tja, dat vraag ik mezelf nu ook wel even af. Oh ja, ik heb goede herinneringen aan Frankrijk en aan de Franse taal. Veel in het Frans gecorrespondeerd tijdens de middelbare school-periode. Dus daarom is het voor mij als een tweede taal of soms zelfs als een moedertaal. Franse muziek blijft daarom ook één van mijn favorieten...

Maar.......er hoort wel de vriendelijkheid en beleefdheid bij, dat maakt de taal echter. Alhoewel ik vaak wel erg kan lachen om Franse komedies waarin onhandigheid en scheldwoorden vaak de hoofdmoot vormen. Ik heb er gewoon iets mee. Het is voor mij een ongelooflijk mooie taal, punt.
We horen heel veel Engels in Nederland en Frans is de laatste tijd een beetje in het verdomhoekje geplaatst, helaas. Daar zou snel iets aan moeten veranderen!

* la langue = taal ; la langue = tong. (tongzoenen - francais baiser)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten