dinsdag 13 augustus 2013

De wereld is hard, dus....

Het is nu eenmaal zo. De wereld is hard. En regels zijn regels.
Maar wie heeft die regels nu eigenlijk gewild, en vooral zoveel en zo ingewikkeld? Want we slaan mekaar er wel mee om de oren zeg, we willen mekaar steeds overbieden lijkt het wel. Met welk doel precies, kun je me dat nog even uitleggen? Want sorry, ik ben het spoor even bijster!

Kijk, begrijpen kan ik nog wel dat een bepaald aantal regels nodig waren ooit om het leven overzichtelijker en veiliger te maken, kwetsbaar als wij zijn als mens. Maar zou het toen ook de bedoeling zijn geweest dat we mekaar het leven moeilijk zouden maken door die hoeveelheid aan regels, of beter gezegd, het leven zuur? Nee. Ik noem maar even al die verschillende instellingen waar je maandelijks, per kwartaal of jaarlijks aan moet betalen. Allemaal zitten ze in een aparte, schijnbaar onaantastare torenhoge zuil.
Bureaucratie.

Huur, gas, water, licht, internet, tv, telefoon, verzekeringen, verenigingen, wat zouden we zijn zonder het instituut? Laat ik je wat vertellen, we zouden veel gelukkiger en zorgelozer zijn. We zouden kunnen genieten van het leven, niet gebukt gaan onder de eeuwige strijd om economische belangen tussen de talloze bedrijven onderling. Al met al valt het dus terug te voeren op de macht van het geld, geld dat ooit verzonnen is zelfs als (symbolische) tegenwaarde van goud....
Hoeveel geld je hebt is een kwestie van wat je wordt gegund en in vroegere tijden (en soms nog) van hoeveel land je had veroverd en daarna met veel agressie wist te bewaken.

Land, of zee, want ooit had je nog piraten. Nu ook nog in verre streken. Van alle mensen in de geschiedenis kan ik me hier nog het beste in verplaatsen. Of types zoals Robin Hood, daar kan ik me dan ook wel in vinden. Waar zijn de Robin Hoods van deze tijd trouwens gebleven? Zijn ze er nog steeds of zijn ze geemigreerd naar een andere planeet of zelfs melkwegstelsel? Wat denk je?.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten