zaterdag 29 september 2012

wonder der zintuigen

.....al meer dan een week niks geschreven, en ik had echt volop ideeen. Maar het kwam er niet van gewoonweg. Vanmorgen toen ik net opgestaan was, was ik verbaasd over de prachtige werking van onze zintuigen. Heerlijke geuren waar ik intens van kan genieten, maar ook de warmte van de zon op je huid. Diezelfde zon die zo prachtig kan weerkaatsen op het water maar ook op de wolken net voor een zonsondergang.  En het is juist de combinatie van de zintuigen die het zo boeiend maakt. Want als er plotseling regen komt temidden van die zon, voel je dat. Je ziet het aan de lucht, dan voel je op je huid en ook wordt de geur anders.

Al deze notities maak ik terwijl ik me ervan bewust ben dat niet iedereen dit zo sterk zal waarnemen als ik. En ook niet op elk moment zo zal waarderen zoals ik vandaag doe. Maar vaak worden we zo voortgedreven door de eisen die de 'maatschappij' aan ons stelt, dat we aan dit soort dingen voorbij gaan volgens mij. En wat is nu helemaal die maatschappij? Het lijkt een abstract gegeven te zijn geworden terwijl de maatschappij toch echt verzonnen is door mensen. Is de maatschappij niet gewoon vooral veel verzinsel, en niet vooral bedacht omdat de mens van nature gewoon anarchist is?.....

Vandaag wil ik dus blijkbaar genieten van de mooie dingen en vaak zit 'm dat juist in de kleine dingen. dan heb ik dus nog genoeg te doen. Helaas zitten er maar 24 uren in een dag, en aantal daarvan zul je ook moeten slapen. maar dan blijft er nog wel genoeg over gelukkig. Vandaag is het weekend en zal ik geen geklaag, gezeur of vage klachten toelaten. Gewoon heerlijk ongecompliceerd door de dag heen rollen. Dat heb ik lang niet gedaan. Jarenlang zag ik ontelbaar veel beren op de weg en haalde ik talloze muizenissen in mijn hoofd. En nu? Into the great wide open. Al is dat ook eng. Want ik ontdek nu dat ik veel meer kan dan dat ik ooit voor mogelijk had gehouden.

Dan kom ik op het volgende: doordat ik achter al die mogelijkheden kom, sta ik voor keuzes, heel veel keuzes. God sta me bij. Maar fouten maken mag toch he? Want dan maak ik gewoon weer een andere keuze, als de eerste keus niet goed liep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten