donderdag 8 november 2012

......Is er ook nog een plekje?

Is er ook nog een plekje voor de gevoelige mensen onder ons?
Ik kom ze zo vaak tegen, ben er zelf ook eentje van, en deze mensen hebben zoveel te vertellen, maar
durven niet zo goed. Want wat als er weer een botterik over ze heen walst, iemand met een grote mond? En daar zijn er absoluut ook genoeg van. Tuurlijk zijn dat allemaal hele onzekere mensen, die zo bot doen, maar ja, het kwaad is dan al vaak geschied voordat 'men'  inziet wat de drijfveer is geweest van die persoon die de ander treitert of kleineert, of simpelweg niet serieus neemt.
Zijn het wellicht mensen die zelf gepest zijn vroeger die nu de botte bijl hanteren op uitingen van andere mensen? Snel commentaar leveren als ze iets van de ander niet meteen begrijpen? Ongeduldig zijn en de indruk willen geven dat de ander niet zo interessant is? Hmmmm.....

Mooi is dat ik al schrijvende het antwoord al vind voor mezelf.
Dus, waar het om ging, is die gevoelige mensen. Gevoelige mensen zijn vaak introvert. Hebben soms misschien wel de meest prachtige ideeen die ze vaak niet durven te spuien uit angst voor kritiek en commentaar. Dus houden ze het voor zichzelf. Hooguit zullen ze soms eens voorzichtig wat uiten tegenover mensen die net zo gevoelig zijn als zij zelf.
Persoonlijk vind ik het getuigen van respect als je gewoon luistert of kijkt naar wat iemand doet zonder kritiek te leveren. Het in je opneemt en laat bezinken. Als je iets niet begrijpt vraag het dan op een rustige manier. Je bent niet verplicht om iets mooi te vinden van wat de ander vertelt, schrijft of schildert. Bovendien is het een persoonlijk verhaal of iets je wat doet of niet. Dat hou je toch. Daar moet je dan weer wel eerlijk over zijn.

Wat is de aanleiding voor dit onderwerp? Kijk, het is 2012. Een jaar waarvan al voordat het begon werd gezegd dat het een jaar zou zijn van omwentelingen, loslaten, kiezen voor jezelf en verwerken van oud zeer. Dus dat is ook wat er bij mij is gebeurd. Zelfs nog in november. Ik hoop dat de rust in december een beetje terug zal zijn zodat het lukt om wat gezellige dingen te gaan doen in die maand.
Wat ik ook nog kwijt wilde, is dat dingen zoals schilderen, zingen, dansen etc. goed zijn om bij jezelf te komen. Het is niet zo dat je daar dan beroemd mee hoopt te worden. Nee, het is een uiting van je emoties en een goede manier om je te verbinden met de aarde. Het beste zou zijn om dit soort dingen elke dag te doen. In de praktijk lukt dit niet elke dag, kan ik me zo voorstellen, maar probeer dit dan toch minimaal 2 keer per week te doen. En neem er de tijd voor, zeker een uur per keer! Dit doet wonderen heb ik gemerkt.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten