woensdag 12 december 2012

Verplaats je eens in een ander!

Verplaats je eens in een ander en laat je verrassen........
Dit keer heb ik expres een opvallende titel gekozen. Ik wil het namelijk gaan hebben over de sociale vervlakking. Die vervlakking die ook nog eens wordt versterkt door de de zogeheten Social Media.
Wat namelijk het punt is, is dat de term helemaal niet weergeeft waar het om draait.
Ik bedoel, het is niet een sociaal voelend gebeuren, waarbij mensen meeleven met elkaar en willen luisteren naar de ander. Nee, het is toch eerder een gebeuren van willen opvallen en willen dat anderen naar jou luisteren geworden......

Iemand komt bijna niet in het nieuws door een leuke kreet op bijvoorbeeld Twitter. Nee, het is eerder meestal een schokkend of irritant iets dat dan de koppen haalt. Waarom is men zo sensatiebelust? Zijn de mensen zo verveeld geraakt?
Kijk, ik geef toe, zelf zit ik ook op Facebook, maar eigenlijk voornamelijk om mijn stukjes te willen delen en soms ook mooie muziek. Een boodschap doorgeven kan ook wel. Voor de rest heb ik met een enkeling wel eens een gesprek van een half uur of langer, maar dat komt niet vaak voor. En juist deze mensen zou ik liever in het echt spreken onder het genot van een lekker drankje.....

Op zo'n moment lijkt Facebook eerder een hindernis dan een manier om mensen beter te leren kennen. Want, ook al woon je vlakbij, het is toch altijd makkelijk en sneller om even online te gaan en met elkaar te 'kletsen'? Want kletsen is het ook niet echt, je typt en de ander typt wat terug. Net zoals ik nu aan het typen ben. Zelf vind ik Skype dan altijd gezelliger. Dat kun je met meerder personen tegelijk, eventueel ook met beeld erbij.
Skype vind ik een mooie uitvinding, vooral voor mensen die op een grote afstand van je verwijderd zijn; helemaal als die in een ander land wonen. Bovendien kost het (vrijwel) niets. Dit hebben we laatst gedaan toen we een reunie van onze lagere school wilden organiseren; hierbij was ook een man aanwezig die in Florida woont! Geen centje pijn, dat kan dus gewoon allemaal.

Voor het overige ben ik niet echt oertuigd van de toegevoegde waarde van de 'Social Media' in ons dagelijkse leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten